Din proza albaneză contemporană - Rezart Palluqi: ”Cătușe la comandă” (Pranga me porosi)

Rezart Palluqi
(Scriitor albanez, trăieşte lângă orașul Amsterdam)

Cătuşe la comandă
(Pranga me porosi)

Tatăl meu, scriitor, scrie o carte despre fabrica de cătuşe. El îmi vorbeşte des despre fabricile de cătuşe din Occident şi mai pe larg. Când îl întreb la ce îi sunt de folos cătuşele omenirii, el îmi răspunde: mâinile nu au încredere reciprocă. Mâna dreaptă ar rupe-o pe cea stângă, iar cea stângă ar rupe-o pe cea dreaptă. Se întâmplă rareori ca mâinile să se strângă, de aceea Dumnezeu a inventat cătuşele. Să le consideri ca fiind indispensabile!
- Tată, nu te înţeleg. Tu eşti scriitor şi îmi vorbeşti cu patimă despre libertatea umană. Cum de îndrăzneşti să-mi spui lucruri de acest gen? Mi se pare că eşti în contradicţie cu idealulrile tale.
- Eu am spus că oamenii trebuie să fie liberi aidoma păsărilor, dar tu, fiul meu, crezi că păsările sunt întru totul libere?
- Sigur că sunt libere. Ele zboară în cer aşa cum le place.
- Da, dar când îşi construiesc un cuib pe un pom, oriunde ar zbura cuibul, ele tot acolo se se întorc. De aceea păsările nu sunt libere pe deplin: cuibul le ţine legate de el. Ele sunt libere să-şi aleagă doar pomul în care își vor construi cuibul şi atât.
- Tată, eu doresc să zbor liber şi nu vreau să am cătuşe.
- Fiule, noi avem marea şansă să trăim în Occident. Aici dulapurile sunt pline şi se produc cătuşe după toate mărimile, formele, dar și după toate dorinţele tale. În mai multe ţări ale lumii, ba chiar în trei sferturi ale ei, există două feluri de cătuşe: de oţel şi de aluminiu. Acolo conduc dictatorii, nişte oameni sălbatici care fac tot ceea ce le place lor nu şi poporului. În fabricile occidentale, în schimb, se produc tot felul de cătuşe. Şi ştii ce este cel mai frumos lucru? Faptul că foloseşti cheia cătuşelor atâta timp cât le întreţii bine, tu, nu gardianul închisorii, cum se întâmplă de obicei.
- Cum se poate aşa ceva?
- Ţi-o voi explica mai târziu. Spune-mi la început ce vrei să devii în viitor?
Fiul cel drag tace o clipă. Pe faţa lui apare un nor de tristeţe. Până la urmă, spune: comerciant.
- Sigur?
- Da, foarte sigur. Doresc să câştig cât mai mulţi bani, să conduc cele mai luxoase autoturisme care există.
- Dar tu, fiul meu cel mic, ce vrei să devii?
- Crescător de flori, - răspunde el ferm şi neînduplecat.
Mă îndrept spre dormitorul meu, deschid seiful, scot din ea zecile de mini-cătuşe care se produc în fabrica romanului meu şi intru în camera cealaltă, unde mă aşteaptă fiii mei. Ei rămân cu gura căscată, îmi pun nenumărate întrebări, ca să afle cum sunt construite cătuşele din cutie.
- Iată, aceste cătuşe sunt pentru bucătari. Vedeţi cojile cartofilor împletite cu cozi de ardei şi cu cozi de vaci şi de viţei? Cheia e confecţionată din coarnele vacii. Acestea sunt cătuşele pentru tâmplari. Le vezi? Sunt făcute din ramuri subţiri şi din rădăcini de diverşi pomi... Puteţi să găsiţi cătuşele voastre?
Băiatul cel mic a identificat imediat cătuşele crescătorului de flori.
- Am făcut o alegre bună cu profesia de crescător de flori. Tulpinele florilor nu te lovesc ca metalul, ca fierul sau ca materia plastică a banilor, - a ţipat el încântat, uitându-se la fratele său.
- Vai, ce frumoase sunt cătuşele!
A rămas uimit de ele. M-a întrebat de numele florilor cu care erau împletite. Observa cozile tulipanelor, ale gladiolelor, ale garoafelor din care erau confecţionate cătuşele.
- Dar cheia cătuşelor crescătorului de flori din ce e făcută?
- Din prospeţime. Cătuşele florilor trebuie să nu se usuce, să nu pălească, să nu-şi piardă vitalitatea. În aer, în cer...
Fiul cel mare, Albert, care şi-ales profesia de comerciant, a găsit apoi cheia din hârtie plastică, strălucită, tipărită cu diferitele cifre de euro, lire sterline, dolari. A ridicat cătușele sus şi, în glumă, mi-a cerut să le pun în mâini. Am procedat imediat cum mi-a spus. Am strâns cătuşele şi le-am închis cu micuța cheie plastică confecţionată din moneda (falsă) de cincisute de euro. Mi-a cerut să le deschid, dar n-am acceptat.
- De ce refuzi să-mi dai jos cătuşele?
- Vrei sau nu să fii comerciant?
- Da, ţi-am spus da! - a răspuns supărat. 
- Atunci trebuie să înveţi zi şi noapte. Cătuşele ţi le va da jos profesorul atunci când îţi va înmâna diploma. Şi acea diplomă poate fi primită numai dacă vei învăţa zi şi noapte trucurile şi legile comerţului.
- Înseamnă că atunci voi fi liber?
- Diploma nu e îndeajuns. Asta depinde de tine. Dacă vei munci cu mintea în cap. Cheia cătuşelor comerciantului este extrem de căutată. Altfel, cheia cătuşelor tale va fi pusă la vânzare, sau la licitaţie, şi atunci îţi va trebui să ceri cătuşe noi.

În româneşte: Kopi Kyçyku